Pienen asunto-osakeyhtiön kirjanpitovelvollisuus

Kirjanpitovelvollisuus pienissä taloyhtiöissä

Vaikka pienissä taloyhtiöissä resurssit kirjanpitoasioiden hoitamiseen ovat usein pienemmät, pienen taloyhtiön kirjanpitovelvollisuus vertautuu suurempien yhtiöiden velvollisuuksiin. Kirjanpito onkin tärkeä osa myös pienempien taloyhtiön hallintoa ja varainhoitoa. Se auttaa ylläpitämään taloudellista läpinäkyvyyttä, hallitsemaan varoja ja vastuita sekä täyttämään lainsäädännöllisiä velvoitteita. Advis tarjoaa kustannustehokkaan ja ammattitaitoisen ratkaisun  erikokoisten taloyhtiöiden kirjanpidon hoitamiseen! Näin isännöitsijät voivat keskittyä taloyhtiöiden laadukkaaseen ylläpitoon.

Pienen taloyhtiön kirjanpitovelvollisuus: Mitkä asiat on hyvä ottaa huomioon?

Pienten taloyhtiöiden taloushallinnon vaatimukset eivät yleensä ole yhtä monimutkaisia kuin suuremmissa yhtiöissä. Toisaalta pienen taloyhtiön kirjanpitovelvollisuus on samanlainen kuin suuremmissa yhtiöissä ja pienissä asunto-osakeyhtiöissä myös resursseja taloyhtiön kirjanpidon hoitamiseen on usein vähemmän. Kirjanpito on siis tärkeää hoitaa kuntoon myös pienissä asunto-osakeyhtiöissä. Tästä tekstistä löydät muutamia seikkoja, jotka on hyvä ottaa huomioon, kun pohdit pienen asunto-osakeyhtiön kirjanpitovelvollisuuksien hoitamista.

Kuten todettua, pienessä asunto-osakeyhtiössä on usein vähemmän resursseja käytettävissä taloushallinnon hoitamiseen. Tämä voi tarkoittaa sitä, että kirjanpidon tehtäviin nimetty henkilö tai ulkopuolinen tilitoimisto joutuu tekemään enemmän töitä ja ottamaan vastuuta useammasta asiasta. Onkin siis tärkeää varmistaa, että taloushallintoa hoitavalla kumppanilla on riittävästi osaamista ja kokemusta hoitaa pienen taloyhtiön kirjanpitoa.

Pienessä asunto-osakeyhtiössä voi olla haasteellista saada riittävästi osallistujia yhtiökokouksiin ja päätöksentekoon. Tämä voi vaikuttaa myös kirjanpitovelvollisuuteen, sillä taloushallinnon tehtäviin liittyviä päätöksiä on tehtävä yhdessä. On tärkeää kannustaa osakkaita osallistumaan aktiivisesti yhtiön toimintaan ja tiedottaa heitä säännöllisesti taloudellisesta tilanteesta sekä tulevista päätöksistä.

Pieni asunto-osakeyhtiö voi hyötyä ammattitaitoisen kirjanpitäjän, taloushallinnon ammattilaisen tai kiinteistöalan asiantuntijan avusta. He voivat tarjota ohjausta ja varmistaa, että kirjanpito ja raportointi hoidetaan asianmukaisesti ja lainmukaisesti. Koska pienissä asunto-osakeyhtiöissä on usein vähemmän varoja käytettävissään tilitoimistopalveluiden ostamiseen, kannattaa varmistaa kilpailuttamalla, että et maksa liikaa tilitoimistopalveluista.

Pienen taloyhtiön tulee myös laatia vuosittainen tilinpäätös, joka sisältää tuloslaskelman, taseen ja liitetiedot. Tilinpäätös antaa kokonaiskuvan taloyhtiön taloudellisesta tilanteesta ja tuloksesta. Se auttaa osakkeenomistajia tekemään päätöksiä yhtiön toimintaan liittyvissä asioissa sekä antaa muille sidosryhmille kuvan yhtiön vakavaraisuudesta ja luotettavuudesta. Tilinpäätös kannattaa siis hoitaa huolellisesti osaavan asiantuntijan kanssa.

Kaiken kaikkiaan pienessä asunto-osakeyhtiössä on tärkeää kiinnittää huomiota kirjanpitovelvollisuuden tuomiin haasteisiin ja ottaa ne huomioon taloushallinnon hoitamisessa. Asiantunteva kumppani, selkeät käytännöt sekä aktiivinen osallistuminen yhtiön toimintaan ovat avainasemassa onnistuneen kirjanpidon varmistamiseksi.

Taloyhtiölaskuri - kilpailuta taloyhtiösi kustannukset!

Laskurimme avulla voit nopeasti ja helposti laskea taloyhtiösi hallinnoinnista aiheutuvat kustannukset. Syötä vain nykyiset kustannukset ja taloyhtiön huoneistojen määrä ja saat selville kuukausittaisten kulujen määrän eri kokoluokissa.

Laske säästösi:

Laskurimme on suunniteltu niin, että hinta näytetään sinulle heti kun olet syöttänyt tarvittavat tiedot.
Laskurin täyttäminen on vain arvio eikä sido sinua mihinkään.

Kiitos laskurin täyttämisestä!

Laskurin perusteella palvelun kuukausihinta on %PRICE%
Säästösi nykyisiin kustannuksiin on %SAVINGS% vuodessa

Laskurin ilmoittama hinta sisältää kaikki tarvittavat palvelut taloyhtiön kirjanpidon hoitamiseksi. Palvelumme on saatavilla kaikenkokoisille taloyhtiöille. Lopullista tarjousta varten neuvottelemme mielellään kokonaisuuden hoitamisesta.

Mitä Adviksen kirjanpitopalvelu sisältää?

Kirjanpidon laadinta

Teemme kirjanpidosta helppoa ja vaivatonta, jotta isännöitsijät pääsevät keskittymään olennaisimpaan tehtäväänsä eli taloyhtiön hyvään hoitamiseen.

Tilinpäätösten laadinta

Laadimme tilinpäätökset kuukausikirjausten mukaisesti. Palvelu sisältää oleelliset tilinpäätösjaksotukset, kuten poistot ja oleelliset ostolaskuvelat, sekä tarvittaessa veroilmoituksen.

Ostolaskujen hoitaminen

Adviksen palveluun kuuluu ostolaskujen sähköinen tiliöinti sekä maksatus. Siirrä kirjanpito meille – hoidamme taloyhtiön kirjanpidon vastuullisesti!

Palkanlaskenta

Tarvittaessa ja erillisellä sopimuksella  palveluumme sisältyy myös palkanlaskennan palvelut. Näin säästät aikaa sekä vaivaa, ja nautit huolettomasta taloudenhoidosta.

Taloyhtiön kirjanpidon hinta - katso tästä selkeä hinnoittelumme

Tarjoamme taloyhtiöille kustannustehokkaan ja luotettavan kirjanpitopalvelun kiinteällä kuukausihinnalla. Hinnastomme on selkeä ja läpinäkyvä, joten tiedät tarkalleen, mitä palvelumme sisältää ja minkä hintaista se on. Valitse sopiva vaihtoehto taloyhtiösi koon ja tarpeiden mukaan ja säästä samalla merkittäviä summia nykyisiin kustannuksiisi verrattuna.

Pieni taloyhtiö
Alle 8 huoneistoa

65 €

Per kuukausi
Keskikokoinen taloyhtiö
9-20 huoneistoa

91 €

Per kuukausi
Taloyhtiö 21+
21-50 huoneistoa

110 €

Per kuukausi
Taloyhtiö 51+
51-100 huoneistoa

150 €

Per kuukausi
Taloyhtiö 101+
101-150 huoneistoa

190 €

Per kuukausi
Taloyhtiö 150+
Yli 150 huoneistoa
Asiakaspalaute
Nethousing

Olen erittäin tyytyväinen yhteistyöstämme Adviksen kanssa. Olen löytänyt kirjanpidon ja taloushallinnon kumppanin, joka kehittää palveluitaan ennakkoluulottomasti tarpeidemme mukaan. Adviksella välitetään aidosti asiakkaan liiketoiminnasta ja sen kehityksestä.

Outi Holttinen, Toimitusjohtaja

Nethousing

Olen erittäin tyytyväinen yhteistyöstämme Adviksen kanssa. Olen löytänyt kirjanpidon ja taloushallinnon kumppanin, joka kehittää palveluitaan ennakkoluulottomasti tarpeidemme mukaan. Adviksella välitetään aidosti asiakkaan liiketoiminnasta ja sen kehityksestä.

Outi Holttinen, Toimitusjohtaja

Ota yhteyttä, niin autamme teitä talouden hallinnassa

Jaakko Honkaniemi

jaakko.honkaniemi@advis.fi
0400 380 867

Jätä soittopyyntö

Advis Account on palveleva tilitoimisto kaikkiin taloushallinnon tarpeisiisi

Asiakaslähtöisyys ja halu palvella asiakasta ovat olleet toimintamme keskiössä jo perustamisvuodesta 2011. Taustamme on vahvasti yrittämisessä ja yrittäjyydessä. Taloushallinnon kokemusta meillä on yhteensä yli 100 vuotta. Tunnemme asiakkaidemme liiketoiminnan ja haluamme oppia siitä lisää. Näin voimme tarjota jokaiselle asiakkaallemme juuri heille sopivinta tilitoimistopalvelua.

Lue lisää

Toimipisteemme sijaitsee Tampereella.

Tampere:

Rautatienkatu 21 C 7. krs
33100 Tampere.


Käynti uusiin toimitiloihimme on Rongankadun puolelta

Soita meille: 020 730 5050

020 -numeron hinta kiinteästä- tai matkapuhelinverkosta soitettaessa 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min

Advis Account Oy © 2024. All rights reserved.